Praktické rady

Kvalita textu

Prvním krokem k úspěchu je mít kvalitní text. A to nejen po stránce obsahové, ale také stylistické a gramatické. Když budou Vaše souvětí nepochopitelná a v každém odstavci bude hrubka, nikdo si Vaši knihu nekoupí.

Doporučujeme proto najít si betačtenáře/ky. Tedy někoho, kdo si Vaši knihu přečte a vyznačí Vám v textu věci jako "tady jsem nerozuměl", "tuhle větu jsem musel číst několikrát, než jsem ji pochopil", "tady není jasné, o které postavě mluvíš", "tady jsem se zoufale nudil", "tady se pořád dokola opakuje jedno slovo". Pak na každém z těchto míst popřemýšlejte, jak ho upravit.
Pokud psát začínáte, doporučujeme přečíst si krátký článek od naší korektorky: Jak začít psát.

Pokud neovládáte perfektně gramatiku, můžete docílit slušných výsledků s pomocí automatické opravy chyb ve Wordu. Na některé věci ale musíte jít postaru. Nicméně, nezoufejte, máme pro vás článek o nejčastějších chybách v textu a jejich řešení.

Název knihy a obálka

obálka
Když publikujete své knihy, je třeba si uvědomit, že Vaše dílo bude v seznamu mezi stovkami dalších. Zkuste si projít například Palmknihy a soustřeďte se na to, co Vás na první pohled zaujme.

Název a obálka musejí být chytlavé. Řekněme, že Vás příběh pojednává o čínském detektivovi, který se kvůli vyšetřování vraždy dostane mezi kultisty starého čínského náboženství.

Jaké jméno zvolit? Název "Věřící" Vaši knihu pravděpodobně zabije. Zato název "Vražda v Pekingu" ji možná vystřelí vzhůru. Slovo "vražda" vypovídá o hraniční situaci a slibuje zábavu. Dejte na obálku zkrvavený nůž a Číňana s šíleným výrazem, který čistě náhodou připomíná Mao Ce-Tunga, a máte vyhráno.

Ale pozor! Nedávejte knize název "Vražda v Pekingu", jestliže jste napsali něco ve stylu čítanky čínské poesie. Lidé, které zajímá tradiční asijská lyrika, si obálku s nožem ani nerozkliknou. V tomto případě bude lepší použít na obálku ukázku čínské kaligrafie.
Většina e-shopů nabízí začátek knihy jako ukázku zdarma k přečtení. Jestliže název a obálka nebudou odpovídat obsahu, lidé ukázku znechuceně zavřou, protože dostali něco jiného, než co čekali.

Speciálně u e-knih je na obálce důležitý výrazný a čitelný název. V internetových obchodech jsou často vidět pouze miniatury a lidé při jejich prohlížení automaticky čtou. Ani ten nejzajímavější motiv nepřitáhne pozornost tak dobře, jako velký, tučný font.

Kvalitní obálka je důležitá ještě z jednoho důvodu: Většina prodejců e-knih si platí retargetovací kontextovou reklamu, která funguje tak, že jakmile někdo rozklikne detail Vaší knihy, budou jim ji pak cpát v reklamě. Zákazníci a zákaznice ji pak uvidí všude, od internetového zpravodajství až po blog o technikách čištění srsti makaků velkých. Takže jakmile získáte klik, máte napůl vyhráno.

Anotace

Anotace je první věc, kterou uvidí zákazníci/ce, když se velkoryse rozhodnou dát Vašemu životnímu dílu šanci a kliknou na položku v e-shopu. Anotace by měla být krátká (musí zaujmout dřív, než zákazníka/ci znudíte) a ideálně jasně ukázat, o jaký žánr se jedná. Nemá smysl psát o tom, že hlavní hrdina se vydal vykrást banku, a přitom nezmínit, že to je elf a banka patří trpaslíkům. Pokud jste napsali fantasy, propagujte jej sebevědomě jako fantasy.

Obvykle je dobré mít připraveny anotace dvě. Jednu krátkou (do 250 znaků i s mezerami) a druhou delší (zde velikost není omezena, ale doporučujeme nepřekračovat 500 znaků).

Ukázka

Většina e-shopů nabízí ukázku ke stažení. Je to obvykle začátek knihy (10-15 %). Myslete na to, když budete svůj text finálně upravovat. Snažte se hned první stránkou zaujmout a rozvinout prvních 15 % knihy tak, aby čtenář/ka byl/a zvědavý/á, co přijde.
Po přečtení ukázky potřebujete vzbudit pocit: "Jestli nezjistím, co se stalo dál, tak se asi zblázním."

Máme na úspěchu Vašeho díla velký zájem, už proto, že jen v případě úspěchu z něj budeme mít nějaký zisk. Rádi Vám proto poradíme s jednotlivými prvky v rámci osobní komunikace.

Cena

Cena elektronické knihy by určitě měla být menší než cena knihy papírové. Lidé moc dobře vědí, že výrobní náklady jsou mnohem nižší, a cítí se proto podvedeni, když je cena stejná. Cena nad 150 Kč (6 Euro) proto není vhodná pro tituly, které nejsou od zavedených autorů a autorek.

Na druhou stranu, když dáte knihu moc levně, lidé začnou pochybovat o její hodnotě. Navíc děláme pravidelné slevové akce na všechny naše tituly, takže myslete na to, že může být pak cena i poloviční.